loading...

اخبار و مقالات روز

مهمترين اخبار و مقالات حوزه تاسيسات و ساختمان

بازدید : 405
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

به دليل جذابيت بصري، نماي شيشه اي اسپايدر يا عنكبوتي معمولاً در ساختمان‌هاي اداري، تجاري، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و موارد ديگر مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

به دليل جذابيت بصري، نماي شيشه اي اسپايدر يا عنكبوتي معمولاً در ساختمان‌هاي اداري، تجاري، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و موارد ديگر مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين نما بيشترين نورِ روز را براي فضاي داخلي ساختمان و امكان قرار دادن سطوح شيشه اي بزرگ كه با استفاده از پنل‌هاي شيشه اي در اشكال مختلف و به شكلي كه از يكديگر جدا نباشند را فراهم مي‌كند.

تفاوت نماي شيشه اي اسپايدر با ديگر نماهاي ساختماني در اين است كه به جاي پروفيل‌هاي آلومينيومي از شيشه يا عناصر ضد‌ زنگ تشكيل شده‌اند. اين نما به لطف شفافيت، زيبايي ظاهري و عيان كردن باطن دروني ساختمان، سيستمي ضروري براي نماهاي مدرن است؛ با ويكي ساختمون همراه باشيد.

نماي شيشه اي اسپايدر چيست؟

با استفاده از انواع مختلفي از سازه‌هاي فلزي سبك، شيشه‌ها در فضايي باز به يكديگر وصل مي‌شوند تا نمايي انعطاف پذير و كاملاً شفاف را ايجاد كنند. در اين روش، شيشه عنكبوتي نه تنها ايمني ديوار از جنس فولاد را حفظ مي‌كند، بلكه معايب ديگر نماهاي شيشه اي (همانند پنل آلومينيومي) را نيز از بين مي‌برند. در نتيجه، آنها ساختاري يكپارچه و منظم را با مزايايي مانند ايمني، كارايي و سليقه هنري را تركيب مي‌كنند و به اين ترتيب به سازهايي مدرن و تزئيني تبديل مي‌شوند.

ويژگي منحصر به فرد سيستم شيشه‌اي اسپايدر در انعطاف‌پذيري آن نهفته است كه ساختاري را تشكيل مي‌دهد كه شيشه را قادر مي‌سازد تحت فشار باد خم شود. اين نما به عنوان يك پارتيشن شيشه اي، بين بيرون و داخل ساختمان ارتباط برقرار مي‌كند. نماي شيشه‌اي عنكبوتي، محصولي با تكنولوژي بالا، آسان براي نصب و راه‌اندازي و ايده آل براي معماري معاصر است.

انواع نماي شيشه اي اسپايدر

انواع نماي شيشه اي اسپايدر

اين مدل از نماي ساختماني را مي‌توان به ۳ نوع تقسيم و دسته‌بندي كرد:

سيستم باربري كشش يا فولاد ضد زنگ

ستون شيشه‌اي بر روي استيل ضد زنگ (استيل رنگي اپوكسي يا استيل ضد زنگ) و لوله‌هاي ضد زنگ نصب مي‌شود. لوله‌ها با سري متحرك ساخته مي‌شوند تا تنش روي شيشه را تحمل كرده و آن را به ساختار فولادي منتقل كند. ناگفته نماند، كليه نماهاي شيشه اي عنكبوتي در مواقع خطر جهت جلوگيري از شكستن و ريزش بايد از شيشه لمينت استفاده كنند.

سيستم باربري از طريق قاب شيشه اي

حامل‌ها از عناصر شيشه اي با مقاومت بالا تشكيل شده‌اند. اين شيشه‌ها كه به صورت عمودي و افقي از طريق دستگاه مخصوص در سازه اصلي به يكديگر متصل مي‌شوند، با حفاري در چهار گوشه شيشه از طريق ميله‌هاي ضد زنگِ مخصوص ساخته مي‌شوند. شيشه‌هاي اين نوع سيستم نيز لمينت هستند.

سيستم باربري كابلي يا خرپايي

در اين سيستم ديگر خبري از لوله‌هاي استيل و قاب شيشه اي نيست! و سيستم باربري كاملاً از طريق كابل تحمل مي‌شود. ساختار اين نما همانند خرپا است و تحليل دقيق آن نياز به دانش مهندسي دارد. با اين حال، اين سيستم نسبت به دو مورد قبل به دليل اجراي تخصصي و دشوار، قيمت بالاتري دارد.

روش اجراي نماي شيشه‌اي عنكبوتي

روش اجراي نماي شيشه‌اي اسپايدر

فناوري مورد استفاده در اين نما شامل به كار بردن تكيه‌گاه‌هاي مخصوص غلتكيِ ساخته شده از فولاد ضد زنگ است كه روي سازه اصلي از نظر طراحي معماري و توسعه راه‌حل‌هاي نهايي، آزادي بسيار خوبي را فراهم مي‌آورد. شيشه دوجدارهِ حرارتي، توسط ثابت‌كننده‌هاي استيل (فيكس‌كننده يا نگهدارنده) در نقاط مختلف به سازه متصل مي‌شود. با اين حال، در زير به بررسي جزئيات اجرا مي‌پردازيم:

ابتدا نقشه‌هاي اجرايي يا سازه‌اي مطابق با ابعاد، خصوصيات بنا، نيروهاي داخلي (بارمرده و يار زنده) يا خارجي (باد، زلزله) تهيه مي‌شوند. سپس لوله‌هاي ضد زنگِ استيل (اغلب با قطر ۷۶ يا ۱۰۲ ميلي‌متر و ضخامت حداقل ۱.۵ ميلي‌متر) با توجه به جزئيات اجرايي نقشه، از يك سو به زمين و از سويي ديگر به سقف از طريق پليت يا كف كوب متصل مي‌شود.

سپس اتصالاتي از جنس استيل ضدرنگ به نام كانكتورها از طريق جوش آرگون يا برق به لوله‌هاي مورد نظر متصل مي‌شوند. ناگفته نماند، وظيفه اين كانكتورها اتصال پايه‌هاي استيل به چنگك‌ها يا شاسي‌هاي اسپايدر (تك شاخ، دو شاخ، سه شاخ، چهار شاخ، متحرك و موارد ديگر) است. در اين مرحله، چنگك‌ها با استفاده از پيچ به كانكتور و سازه اصلي متصل مي‌شوند.

وظيفه اتصال شيشه به سازه اصلي در نماي شيشه اي اسپايدر بر عهده رتيل (از جنس فلز) است. رتيل با توجه به ضخامت و نوع شيشه (سكوريت، لمينت، دو جداره و موارد بيشتر) دسته‌بندي مي‌شوند. بر حسب اندازه دهانه‌ها، شيشه‌ها سفارش داده شده و سپس از طريق رتيل به سازه اصلي متصل مي‌شوند.

در پايان، پس از نصب شيشه‌ها جهت حفظ سلامت و ايزولاسيون آنها، فاصله بين شيشه‌ها با استفاده از چسب‌هاي تلفيقي مخصوص پُر مي‌شوند.

فوايد نماي شيشه اي اسپايدر

فوايد نماي شيشه اي اسپايدر

  • انعطاف‌پذيري: با توجه به نيازها مي‌توان طرح‌هاي متنوعي را براي سايبان‌ها و ورودي‌هاي كم فريم از طريق نماي اسپايدر ايجاد كرد.
  • شفافيت: حداكثر شفافيت و روشنايي، مهم‌ترين مزيت نماي اسپايدر است. از آنجا كه اين سيستم داراي طرح‌هاي منحصر به فرد است، امكان بهينه‌سازي نور و درخشندگي در فضا وجود دارد.
  • نصب و نگهداري آسان: به دليل نصب و نگهداري آسان، سيستم شيشه اي عنكبوتي به طور گسترده در دفاتر و مجتمع‌هاي ساختمان استفاده مي‌شوند. همه درها و پنجره‌هاي UPVC به راحتي در اين نما قابل نصب هستند.
  • دوام: در ساخت اين نما از متريال باكيفيت همانند شيشه و فولاد ضد زنگ استفاده مي‌كنند و نتيجه آن عملكرد مناسب برحسب دوام بالا است.
  • ضد زنگ: وجود اجزايِ استيل ضد زنگ در ساخت اين نما، از بروز هرگونه مشكلات اعم از زنگ‌زدگي جلوگيري مي‌كند.
  • ظاهر زيبا: يكي ديگر از مزاياي نماي شيشه‌اي اسپايدر، ظاهر بي‌نظير و زيباي آن است كه به عنوان معماريِ مدرن دنياي امروز شناخته مي‌شود.

كلام آخر

تقريباً تمام مفاهيم ظاهر بيروني ساختمان را مي‌توان با نماي شيشه‌اي اسپايدر زينت داد. اين نما تنها گزينه‌ كاربردي براي سازه‌هاي مرتفع (آسمان‌خراش‌ها) است، بلكه حتي بهترين نما براي مراكز خريد و فروشگاه‌هاي بزرگ نيز است. شيشه و ساير اجزاي ديگر اين نما را مي‌توان بر حسب نياز سفارشي‌سازي كرد.

نماي شيشه اي عنكبوتي امنيت بالايي را براي افراد فراهم مي‌كند. اين نما همچنين داراي گزينه‌هاي متنوعي براي طراحيِ متناسب با نيازهاي مختلف نيز است. ويژگي‌ها و فوايد بي‌شمار اين نماي ساختماني، بسياري از كارفرمايان را به اندازه‌اي مجذوب خود كرده است كه آن‌ها اين نما را به عنوان بهترين پوشش بيروني براي سازه خود مي‌دانند.

منبع: ويكي ساختمون

برچسب ها دكوراسيون ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 24
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 25
  • بازدید ماه : 146
  • بازدید سال : 438
  • بازدید کلی : 9833
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه