loading...

اخبار و مقالات روز

مهمترين اخبار و مقالات حوزه تاسيسات و ساختمان

بازدید : 273
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18


بلوك ليكا يك كدام از توليد ها و مصالح ساختماني سبك است كه به جهت ويژگي‌ها و مختصات اختصاصي خويش در بخش اعظمي از پروژه‌هاي ساختماني نو به كار گرفته مي‌گردد .


بلوك ليكا يك كدام از توليد ها و مصالح ساختماني سبك است كه به جهت ويژگي‌ها و مختصات اختصاصي خويش در بخش اعظمي از پروژه‌هاي ساختماني نو به كار گرفته مي‌گردد .

طرز توليد و مواد مصرف شده در‌اين بلوك به صورتي است كه متاع آخري نسبت به بلوك‌هاي بتني عادي از وزن كمتري برخوردار بوده و درنتيجه توشه كمتري بر روي بنا وارد ميشود .

مصالح اول مستعمل در ايجاد اين بلوك در فرآيندي تقريباً پيچيده و سنگين وزن به حالت دانه‌هاي متخلخل با وزن منحصربه‌فرد ذيل ايجاد مي شوند و درنهايت در اثر مخلوط با سيمان و آب به بلوك ليكا تبديل مي شوند .

بلوك ليكا از نظر ويژگي‌ها و مختصات مواد مستعمل يك جنس مختص شناخته مي شود كه قادر است وضعيت تقريبا دشوار محيطي را به راحتي تحمل كرده و به نوعي مراحل عايق‌كاري ساختمان را انجام دهند . وجود تخلخل در‌اين بلوك‌ها منجر ميگردد كه شكافت حرارت و صدا به باطن ساختمان كاهش يابد .

بلوك ليكا همانند بقيه بلوك‌هاي بتني از يك مدل بتن يگانه ساخت ميشود و علاوه بر سيمان و آب , به جاي به كار گيري از ماسه سنگ‌ها و دانه‌هاي ريز از دانه‌هاي متخلخل ليكا فايده مي برد .

كلمه و واژه ليكا از Ligth Expanded Clay Aggregate در معناي جمع رس منبسط شده سبك گرفته شده‌است , كه در فرآيندي تقريباً سنگين وزن و پيچيده و در حرارت تقريبا بالا ايجاد ميشود و در جريان آن قوانيني آماده ميگردد كه وزن منحصربه‌فرد اين مسئله زياد زير بوده و ميتوانند موقعيت گوناگون را تحمل نمايند .

به همين جهت درخصوص بلوك ليكا هم مي‌توان همين نكات را تيتر كرد و آن را بلوك سبك با امكان تراكم‌پذيري فراوان زير و مقاومت بالا در قبال تنش‌هاي متعدد معرفي كرد .

ويژگي‌هاي بلوك ليكا
در تعريف بلوك ليكا تيتر شد كه به جهت به كار گيري از مواد متخلخل در توليد آن , وزن اين ماده ساختماني فراوان زير است و به همين علت از آن در پروژه‌هاي متعدد به كار گيري ميشود . به‌طوركلي مختصات و ويژگي‌هاي بلوك ليكا را مي‌توان در موردها پايين خلاصه كرد :

عايق حرارتي : پژوهش ها انجام شده نشان مي دهند كه سوق‌دهي حرارتي ليكا حدود w/mc 2 برآورد شده‌است كه در معناي انتقال حرارت زياد ذيل در‌اين بلوك‌ها است . به همين منظور به كارگيري از آنان در ديوارها و سقف ساختمان سبب ميشود كه انتقال حرارت در آن ها زياد تحت بوده و نوعي لايه عايق بر روي بنا تشكيل شود .

وزن زير : بلوك ليكا به جهت داشتن تخلخل بسيار و همينطور قابليت و امكان محافظت هوا در باطن ساختار خويش , از وزن پاييني نسبت به بقيه بلوك‌هاي عادي برخوردار‌است .


عايق صدا : ويژگي‌هاي ساختاري بلوك ليكا و همينطور دانه‌هاي مستعمل در آن سبب ساز جذب صوت مي گردد . در بلوك‌هاي عادي و يا اين كه سازه‌هاي بتني به جهت عدم وجود تخلخل , انتقال صوت با سرعت بيشتري شكل مي گيرد و فرد به راحتي صداهاي متفاوت را مي‌شنود .

مقاوم در قبال آتش‌سوزي : در مراحل ايجاد ليكا و در قدم پايان , دماي آسياب به حدود ۱۲۰۰ جايگاه سانتي‌گراد رسانده مي گردد و اين مسئله سبب ساز سوختن و تبخير شدن اكثر تركيبات مو جود در آن مي‌گردد . اين راه در ساخت , شايسته ترين ياري براي توليد مقاومت در قبال آتش‌سوزي به حساب ميآيد .

با دقت به اين كه در دماي بالا , همگي مواد سوختني و قابل اشتعال از در بين رفته و تبخير ميشوند , براين اساس صرفا مواد مقاوم باقي مي مانند كه طبق برآوردهاي مهندسي مي توانند بيش تر از ۳ ساعت در قبال حريق و انتقال آن به بخش‌هاي ديگر مقاومت نمايند .

تنوع در توليد و قابليت و امكان برش آن‌ها : اعتنا به تجهيزات جانور در هر پروژه مي‌توان گونه هاي متفاوتي از بلوك‌هاي ليكا را ساخت كرد كه هريك از آن‌ها با دقت به كاربردي كه دارا هستند , ميتوانند صورت خاصي داشته باشد . از طرفي موقعيت اين بلوك‌ها سبب ساز ميشود كه قابليت و امكان بريدن آنان به ياري فرز مهيا باشد و از آن ها در قسمت‌هاي گوناگون بنا استفاده نمود .

مقاوم در قبال وضعيت خورنده : بلوك ليكا از موادي ساخته مي شود كه در جريان ايجاد آن كمترين به كار گيري از مواد افزودني شيميايي شكل مي گيرد . به همين بهانه اين بلوك‌ها از ديد اسيدي و بازي كاملاً خنثي مي باشند و واكنش‌پذيري فراوان پاييني دارا‌هستند .

معايب به كار گيري از بلوك ليكا
همان‌طور كه درباره ي بلوك ليكا مي‌توان به مزاياي زيادي اشاره نمود , درباره ي آن معايبي هم موجود هست كه بعضي از معماران پيمانكاران ترجيح مي دهند كه در سازه‌هاي خويش از آن‌ها به كارگيري نكنند . معايب همگي اين بلوك‌ها را مي‌توان به سه آيتم ذيل خلاصه كرد :

تردي و آسيب پذير بودن : احتمال دارد بتوان براي يك پيمانكار اين مورد را بدترين اختلال بلوك ليكا دانست . با اعتنا به اين‌كه پيمانكاران مايل‌اند كه پروژه خويش را با كمترين هزينه ممكن به آخر برساند , ترد و آسيب پذير بودن اين بلوك‌ها منجر ميشود كه پرتي كار با آنان بالا باشد و هزينه جانبي متعددي داشته باشد .
بلوك‌هاي ليكا نسبت به بقيه بلوك‌هاي ساده هزينه بيشتري دارا‌هستند و بايستي دارايي بيشتري را براي ايجاد پروژه در حيث گرفت .

برچسب ها بلوك ليكا ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 34
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 156
  • بازدید سال : 448
  • بازدید کلی : 9843
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه